Panumo. Kennis van zaken.

Referenties

Maak kennis met onze referenties en ontdek wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen.

Chevron Oronite Techology Nederland (COTN), onderdeel van Chevron met ruim 55.000 medewerkers wereldwijd, ontwikkelt en vermarkt kwalitatief hoogwaardige additieven voor brandstoffen en smeermiddelen.

COTN maakt een transitie door van een zelfstandig opererende locatie naar een zelfstandig onderdeel in lijn met Chevron regelgeving en procedures. Dit vraagt een vergaande professionalisering van de bedrijfsvoering waaronder de afdeling Procurement.
Hiervoor hebben we Panumo gevraagd om gedurende een half jaar:

  • een analyse te maken van de huidige Procurement organisatie,
  • de inkoopbehoefte van COTN vast te stellen,
  • de verbinding te leggen met Chevron Global op het gebied van Procurement,
  • een basis te leggen voor inkoop “fit for the future”,
  • bestaande inkooptrajecten te ondersteunen.

De verfrissende kijk op inkoop, waarbij de interne organisatie en de leveranciers uitgedaagd werden, heeft ertoe geleid dat de kwaliteit van inkoopprojecten gestegen is en besparingen gerealiseerd werden. De relatie met de leveranciers is tegelijkertijd verstevigd

We nemen nu een Procurement Specialist aan zodat de weg die is ingeslagen door Panumo voortgezet wordt en we verder kunnen bouwen aan een Procurement afdeling die waarde toevoegt aan de Business van Chevron Oronite.

Marianne van der Ploeg
Supervisor Facilities

Erik Nijhof van Panumo heb ik ontmoet bij 24 uur in bedrijf, een netwerk waar ook Chain Logistics lid van is. Ik heb hem de volgende casus voorgelegd.

We hadden reeds 5 jaar een leverancier van print apparatuur waarover we al geruime tijd ontevreden over waren. De ontevredenheid zat met name in de kwaliteit van de apparatuur, service en de opvolging van klachten. Inmiddels hadden we zelf een aantal leveranciers benaderd. Het bleek alleen lastiger dan gedacht om een goede keuze te maken. Wat hadden we eigenlijk nodig? Welke aanbieder kon onze vraag het beste invullen? Hoe voorkomen we dat we straks weer ontevreden worden etc.

Om nu tot een goede keuze te komen bood Panumo aan om, pro deo, de offertes te beoordelen en ons te adviseren. Ze begonnen bij de vraag of de werkelijke behoefte voor nu en ook de komende jaren wel goed ingevuld werd met de aangeboden oplossingen. Dit bleek niet zo te zijn. Na het opnieuw beantwoorden van de vraag hebben we wederom offertes aangevraagd die wel de benodigde oplossing boden. Hieruit konden we direct met ondersteuning van Panumo een goede keuze maken. Ook bij het opstellen van een nieuw contract heeft Panumo ons geholpen. Door de adviezen die we hebben gekregen zijn we in de toekomst flexibeler en komen we niet meer voor soortgelijke problemen te staan. Als laatste stap werd het contract beoordeeld alvorens we het ondertekend hebben.

Nu hebben we een keuze gemaakt voor een leverancier waarvan we met een gerust hart kunnen zeggen dit is de juiste keuze voor de komende jaren.

Rob Jansen
Directeur

Lumens is een organisatie met 31 locaties, 330 medewerkers en ruim 1.600 vrijwilligers. Zij zijn werkzaam in het sociaal domein in de regio Eindhoven. De omgeving rondom het sociaal domein verandert in een steeds sneller tempo. Dit heeft te maken met technologische ontwikkelingen, wetgeving en met maatschappelijke veranderingen. Lumens past zich op deze veranderingen aan én blijft kernkwaliteiten goed inzetten, zodat ze ook bij de veranderingen het beste kunnen blijven doen voor de mensen voor wie ze werken.

Lumens heeft Panumo ingeschakeld voor de inkoopbegeleiding van Printing Services.

In eerste instantie waren wij van plan om de inkoop zelf te doen. Want het inschakelen van een externe partij brengt kosten met zich mee en het is maar afwachten wat het uiteindelijk gaat opleveren.

Waarom we dan toch hebben gekozen voor uitbesteden aan Panumo en het niet zelf hebben gedaan?

Een belangrijke reden hiervoor was dat wij er achter kwamen dat intern niet de benodigde, specifieke kennis voorhanden was. De inkoop van dit soort diensten en bijbehorende services doen wij maar eens in de 5 tot 6 jaar. Tevens was de afdeling druk met andere zaken waardoor er weinig tijd beschikbaar was. We hebben globaal berekend wat we zouden kunnen besparen en dat was interessant genoeg om Panumo in te schakelen. Panumo zou voor ons alles regelen, waardoor wij tijd over zouden houden voor andere zaken en toch een goed contract met bijbehorende besparing zouden kunnen sluiten. Overigens konden we zelf bepalen of we alles uit handen gaven of bepaalde zaken zelf wilden regelen.

Wat de inkoopdienst van Panumo ons heeft opgeleverd?

Een zeer scherp contract met een besparing die ver boven verwachting lag. Zelf hadden we ook een besparing kunnen realiseren maar nooit zo’n hoge als nu het geval is. Dat is het gevolg van extreem goed onderhandelen, de markt kennen en weten hoe ver je kunt gaan bij leveranciers. Bovendien hadden wij de handen vrij om ons te richten op ons dagelijkse werk.

Nu hebben we een mooi contract dat aansluit bij de behoefte van onze medewerkers en de nodige flexibiliteit kent. Het contract kan in de toekomst zonder bijkomende kosten aangepast worden. Bij Panumo weten ze waarover ze praten. Zeker in het belang van de klant. Maar ze weten ook wat wel of niet (redelijkerwijs) te eisen is van de leverancier.

Erik Nijhof van Panumo is prettig in de omgang en neemt veel werk uit handen. Ook nadat het contract is gesloten blijft hij betrokken, toont interesse en is bereikbaar voor vragen.

Er zijn overigens meer mogelijkheden na het afsluiten van het contract. Denk bijvoorbeeld aan het (volledige) beheer van het contract. Als klant betaal je de factuur pas als deze helemaal gecheckt is door Panumo volgens de overeengekomen service levels en contractafspraken.

Panumo is flexibel en hun diensten bieden ze op maat. Zij bieden ook de mogelijkheid om in de vorm van een soort “strippenkaart” diensten af te nemen. Hierdoor hebben we als bedrijf altijd de juiste expertise in huis zonder dat we daar vaste kosten voor hebben.

Wij bevelen Panumo dan ook van harte aan.

Ilona Wassink, Facilitair Manager
Roland van der Heijden, Directeur