Panumo gaat van start in inkoopland.

Vaak ontstaan de mooiste dingen uit onvrede over de status Quo, zo ook Panumo. Ik heb vele jaren met verbazing gezien hoe contracten tot stand komen. Hoe de partijen, inkoop & verkoop met totaal verschillende belangen proberen toe te werken naar de oplossing.

De tegengestelde belangen tussen in- en verkoop zorgt ervoor dat een bedrijf moeite heeft de echte behoefte goed in te kaderen en de oplossing hiervoor uit de markt te halen. Immers de inkoper wil graag zoveel mogelijk van de beste kwaliteit en daarvoor zo min mogelijk betalen. De verkoper daarentegen wil graag zoveel mogelijk omzet en marge realiseren en daar zo min mogelijk voor leveren. Daarnaast heeft een inkoper te maken met verschillende belangen die spelen binnen een organisatie en een tekort aan tijd om de kennis van de markten waar sporadisch ingekocht wordt bij te houden. De verkoper heeft vaak te maken met bonusstructuren, targets etc. waardoor het uitdagend wordt om het juiste advies aan de klant te geven zonder rekening te houden met de impact die het heeft voor zijn of haar targetrealisatie.

Dit leidt vaak tot contracten die niet aansluiten op de werkelijke vraag en behoefte. Contracten die gedurende de looptijd niet gemanaged worden, niet vanuit de klant maar ook niet vanuit de leverancier. Dit brengt grote risico’s met mee zeker in een tijd waar we steeds minder zelf maken. De prestaties, die je levert aan je klant gebeuren steeds vaker samen mét en in afhankelijkheid van je leveranciers. De mate waarin je in staat bent om je eigen prestatie en die van je leveranciers, in onderlinge samenhang tot een voor je klant positief resultaat te smeden, is bepalend voor je concurrentie positie. En is dus van strategisch belang voor je organisatie. Dit is zeker kenmerkend voor de Brainport Regio.

Het beste inkoopresultaat behaal je met behulp van een onafhankelijk expert. Iemand die de brug bouwt tussen de verschillende belangen die binnen je organisatie spelen, de echte behoefte boven tafel krijgt en dit vertaalt in een vraagstuk waar de markt op kan inspelen vanuit haar expertise.

Vanuit deze drijfveer ben ik Panumo gestart. Wij zijn de onafhankelijke expert en bruggenbouwer die de perfecte verbinding maakt tussen de behoefte die er bij de klant leeft en het aanbod dat de markt daarvoor heeft. Het is mijn droom en ambitie dat Panumo de flexibele inkoopschil wordt voor een vaste groep van bedrijven. Zo willen wij vanuit inkoopperspectief samen werken aan een sterker Brainport.

Wij zijn de expert die begrijpt dat de echte beweging zit in anders kijken naar het vraagstuk en niet, zoals vaak gebeurt, de marge van de leverancier omlaag proberen te krijgen. Immers deze marge heeft de leverancier nodig om de door de klant gewenste diensten te kunnen leveren en servicen.

Wil jij leveranciers die waarde toevoegen aan jouw processen en het maximale halen uit je inkoopvraagstukken? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

Erik Nijhof