“We werken nauw samen met leveranciers en de business op het gebied van innovatie”, vertelt Peter Verkaaik, al ruim zes jaar Global Procurement Director van Wavin, een wereldwijd bedrijf in kunststof leidingsystemen en met een jaarlijkse spend van 750 miljoen euro.
Wavin is een dochteronderneming van Mexichem. “Doordat we een groot bedrijf zijn, hebben we meer overhead dan kleine concurrenten in de markt. Dit vangen we op door regelmatig met innovaties te komen, waar we iets hogere prijzen voor kunnen vragen dan voor de commodity’s. Dat betekent dat Inkoop een goede samenwerking moet hebben met R&D, Marketing en leveranciers”, verklaart de CPO.
Verkaaik noemt drinkwater als voorbeeld “In sommige landen zit er veel chloor in het drinkwater. Dat heeft impact op kunststof leidingen. Manieren om met die weerstand van kunststof om te gaan moeten onderzocht worden, daarvoor is een goede samenwerking met leveranciers cruciaal. Onze category managers praten hiervoor eerst met de marketingafdeling: In welke markten willen we ons begeven? En daarna met R&D: Hoe kunnen we hier technisch invulling aan geven? Tot slot worden de roadmaps gecommuniceerd met een aantal geselecteerde leveranciers.”
Wordt Inkoop altijd direct bij de ontwikkeling van innovaties betrokken?
Om te kijken welke producten er ontwikkeld gaan worden. In dat proces praat ik regelmatig met de managing director van R&D over de agenda en de bijdrage van Inkoop.”
Hoe zorgt Wavin ervoor dat leveranciers ook daadwerkelijk willen meewerken?
“Vooral door duidelijk te maken wat de potentie van een nieuwe ontwikkeling in de markt is. Het gaat bij onze leveranciers om volumes. Wij moeten duidelijk maken dat we ergens in willen investeren, omdat we verwachten dat hier veel in te verdienen valt. Dat betekent dat we garanderen dat we bijvoorbeeld 10 ton van het materiaal bij de leverancier inkopen. Daar worden ze enthousiast van.”
Hoe voorkom je dat de innovatie bij de buren komt te liggen?
“Dit soort trajecten beginnen altijd eerst met non-disclosure agreements. In de pre-contractfase leggen we vervolgens de exclusiviteit vast. Wij én de leveranciers steken veel tijd in de ontwikkeling van het product. Dan verkrijg je het liefst volledige exclusiviteit. Daar is de procesindustrie echter geen liefhebber van, omdat ze zoveel mogelijk volume willen. We praten dan vaker over royalty’s, dan over exclusiviteit. Hier ligt de uitdaging voor Inkoop: het vertalen van de wensen van de business naar kansen voor de leverancier, om hem op die manier enthousiast te krijgen voor het concept.”
Link naar nieuwsbrief Brainport: https://www.inkopers-cafe.nl/samenwerking-leveranciers-en-business-leidt-tot-innovatie/